EN
FA
FA
EN

علامت‌ های ماشین ظرفشویی چه معنایی دارند؟

اگر بدانید هرکدام از ظروفی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید چطور باید نگهداری شوند، دیگر درباره قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی دچار شک و تردید نمی‌شوید.

آیا می‌دانید چه وسایلی در خانه شما قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند؟ علامت ایمنی ماشین ظرفشویی چیست؟ اگر بدانید هرکدام از ظروفی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید چطور باید نگهداری شوند، دیگر درباره قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی دچار شک و تردید نمی‌شوید.

علامت ایمنی ماشین ظرفشویی چیست؟

علامت ایمنی ماشین ظرفشویی یکی از پیچیده‌ترین نمادهای ایمنی مواد غذایی است به این دلیل که در اصل هیچ علامت رسمی تایید شده‌ای برای آن وجود ندارد که نشان دهد یک ظرف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است یا خیر!

علاوه بر این، عبارت «قابل شستشو در ماشین ظرفشویی» هم نمی‌تواند به عنوان یک شاخص استاندارد در نظر گرفته شود؛ به طور کلی هر شرکتی که ظروف آشپزخانه تولید می‌کند، روش‌ها، مواد، فرایند و استانداردهای خاص خود برای تعیین ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد را دارد.

علامت‌ های ماشین ظرفشویی چند نوع هستند؟

به طور معمول علامت های ماشین ظرفشویی دو نوع هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • قابل شستشو در ماشین ظرفشویی، فقط قسمت بالایی
  • قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

اگر موردی با علامت «فقط قسمت بالایی» مشخص شده است، به این معنی است که ظرف فقط باید در قسمت بالایی قرار بگیرد چرا که عنصر گرمایشی معمولا در پایین دستگاه قرار دارد؛ زمانی که عنصر گرمایشی در پایین دستگاه قرار داشته باشد قسمت بالایی ماشین نسبتا سردتر از پایین است. اگر ظرفی با این علامت را در قفسه پایین قرار دهید، ممکن است در پایان چرخه شستشو متوجه تغییر رنگ، تابیده شدن یا آسیب به ظرف شوید. بی توجهی به علامت های ماشین ظرفشویی این مشکلات را به همراه خواهد داشت.

برای هردو نوع اقلام قابل شستشو در ماشین ظرفشویی، نماد معمولا یک جعبه مربعی شکل یا تعدادی بشقاب و لیوان یا هر دو داخل آن است. همچنین قطرات آب یا خطوط مورب وجود دارد که به معنای آب است. برای مواردی که فقط «قسمت بالایی» است، قطرات یا خطوط مورب فقط به بالای بشقاب‌ها یا لیوان‌ها برخورد می‌کنند. اگر علامت فقط قطرات یا خطوطی را نشان دهد که از کل جعبه مربعی شکل عبور می‌کنند، احتمالا شستن ظرف در قسمت بالا و پایین مشکلی به همراه نخواهد داشت.

این تصویر همچنین ممکن است شامل دمایی باشد که می‌توانید با خیال راحت ظروف را بشویید. گاهی اوقات هم عبارتی همراه با علامت قرار دارد که باعث می‌شود شک و تردید را کنار بگذارید و با خیال راحت ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

قرص‌های ماشین ظرفشویی حاوی مواد ضروری برای شستشوی بهینه ماشین ظرفشویی است.

عبارت «ایمن برای ماشین ظرفشویی» چه معنی دارد؟

همانطور که گفته شد، یکی از علامت های ماشین ظرفشویی «ایمن برای ماشین ظرفشویی» است. به طور کلی، تولیدکنندگان می‌گویند که در مرحله‌ای از فرآیند تولید، ظروف را برای استفاده در ماشین ظرفشویی آماده می‌کنند. در این شرایط ظروف می‌توانند در برابر دماهای بالا و انواع شوینده‌ها در چرخه ماشین ظرفشویی مقاومت کنند. تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که تولیدکنندگان برای اطمینان از ایمن بودن محصولاتشان در ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند و روش‌ها بسته به ماده موردنظر، متفاوت است.

تولیدکنندگان چگونه ظروف را برای ماشین ظرفشویی آماده می‌کنند؟

علاوه بر اینکه باید با علامت های ماشین ظرفشویی به خوبی آشنا شوید، بهتر است با ظروفی که می‌توانید آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید هم آشنا شوید. تولیدکنندگان از تکنیک‌های مختلفی برای استفاده از اقلام خود در ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از ظروف اصلی که در آشپزخانه وجود دارند و برای قرار قرارگیری در ماشین ظرفشویی مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

شیشه‌ها را با خیال راحت در ماشین بگذارید

بیشتر شیشه‌ها «بازپخت» هستند. بازپخت بودن به این معنی است که وقتی تهیه می‌شوند، به تدریج خنک شده تا ساختار آن یکنواخت شود. این یک فرآیند معمولی است که تقریبا همه محصولات شیشه‌ای آن را طی می‌کنند. شیشه آنیل شده اغلب «شیشه تصفیه نشده» نامیده می‌شود زیرا دو فرآیند دیگر وجود دارد که می‌توان برای شیشه انجام داد تا در برابر تغییرات شدید دما انعطاف‌پذیرتر شود.

شیشه را می‌توان از طریق فرآیندی به نام «آبدیده کردن» که یک فرآیند حرارتی یا شیمیایی است سخت‌تر و قوی‌تر کرد یا از طریق فرآیند «تقویت حرارتی» به شکل ملایم‌تری درآورد. ظروف آشپزخانه معمولا در برابر حرارت مقاوم هستند و این باعث می‌شود دوبرابر شیشه‌های آنیل شده انعطاف‌پذیرتر شوند. برخی از ظروف پخت و پز چهار تا پنج برابر قوی‌تر از شیشه‌های آنیل شده هستند و می‌توانند در برابر حرارت مایکروفر نیز مقاومت کنند.

سرامیک قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

سرامیک‌ها از طریق فرآیندی مشابه شیشه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. خنک شدن با سرعت پایین که اجازه می‌دهد مواد با کم‌ترین نقص ممکن ته‌نشین شوند، بسیار کمک کننده است. به طور خلاصه برای محافظت از سطح آن یک لعاب به سرامیک‌ها اضافه می‌شود؛ نوع لعاب استفاده شده می‌تواند به طور چشمگیری بر استحکام و دوام اقلام سرامیکی تاثیر بگذارد. همیشه قبل از قرار دادن اقلام سرامیکی خود در ماشین ظرفشویی، علامت ایمنی ماشین را بررسی کنید.

آیا ظروف پلاستیکی را هم می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار دارد؟

نوع پلاستیکی که برای ساخت استفاده می‌شود تعیین می‌کند که آیا این اقلام قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند یا خیر؛ پلاستیک‌هایی با نقطه ذوب بسیار پایین، می‌توانند در دمای بالای ماشین ظرفشویی ذوب شوند. پلاستیک‌ها را فقط در صورتی در ماشین ظرفشویی قرار دهید که به وضوح با نماد قابل شستشو در ماشین ظرفشویی مشخص شده باشند و هنگام انجام این کار در قفسه بالایی قرار بگیرند. در نهایت داشتن یک قرص شوینده مناسب مانند پروشاین می‌تواند در شستشوی تمیز ظروف بسیار کمک کننده باشد.




معرفی محصول

قرص ماشین ظرفشویی پروشاین، علاوه بر چربی زدایی قوی و از بین بردن بوی بد ظروف، باعث براقیت و درخشندگی ظروف استیل و شیشه‌ای می‌شود. همچنین با جلوگیری از تشکیل رسوب، عمر ماشین ظرفشویی را افزایش می‌دهد.